استفاده از فشار هوای مثبت مداوم CPAPبرای کنترل بهتر دیابت  در بیماران مبتلا به آپنه ی  خواب

 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از آپنه ی انسدادی خواب رنج می برند  ممکن است  درمان با فشار هوای مثبت دائمی بر مجاری هوایی ریه  معروف به CPAPبه کنترل بیماری دیابت  کمک کند.

برای ارزیابی تأثیر درمان CPAPبرای بهبود اختلال تنفس شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، دکتر Guestاز کالج سلطنتی و همکارانش به بررسی نتایج استفاده از این درمان در 150 بیمار مبتلا به  دیابت  نوع 2 در انگلیس پرداختند، این درمان به مدت 5 سال برای  این افراد اجرا گردید  و نتایج آن با 150 بیمار دیگر که این درمان را دریافت نکرده بودند، مقایسه  شد.

دانشمندان  دریافتند که استفاده از فشار هوای مثبت مداوم(CPAP) سبب بهبود  دراز مدت فشار خون (هم سیستولیک و هم دیاستولیک) و قند خون در این بیماران می شود. مقدار هموگلوبین  A1Cدر بیمارانی که در 5 سال متوالی تحت درمان با CPAPبودند درمقایسه  با بیماران  گروه کنترل روند کاهشی داشت.

علاوه بر این  درمان  CPAPموجب بهبود چشمگیر سلامت  کلی بیماران  می شود. محققین بهبود کیفیت  زندگی این بیماران را بر حسب سالهای زندگی (معیار QALYsیا quality-adjusted life years) 0.27برای هر بیمار درطی 5 سال محاسبه کردند.

بالغ بر 4.141پوند به ازاء هر بیمار درطول پنچ سال هزینه ی خدمات  بهداشتی استفاده از این درمان  می باشد که ارزش هر QALYبدست آمده  با درمان CPAPبرابر با 15.337پوند است.  استفاده از درمان CPAPبرای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از آپنه ی انسدادی  خواب رنج می برند سبب بهبود  چشمگیر فشارخون وکنترل بهتر دیابت  و استفاده ی مقرون  بصرفه  از  منابع خدمات  بهداشتی ملی می گردد.

درصورتیکه  این مشاهدات  توسط مطالعات  آینده نگر تایید  گردد، روش درمان آپنه ی انسدادی  خواب تغییر خواهد کرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/apr/cpap-treatment-leads-to-better-controlled-diabetes-in-patients-with-sleep-apnoea-93801119.html

 

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا